We hebben samen met studenten echt nieuwe stappen kunnen zetten.

Inspiratie

Online marketing

STEENBOK SPORT

ATMA ASIA TRAVEL

Steenbok Sport is een full-service outdoorbedrijf dat zich richt zicht op buitensporten. Wandelaars, hardlopers, berglopers, trail runners en barefoot runners kunnen bij Steenbok Sport terecht voor de juiste schoenen, kleding en accessoires maar ook voor sportmassages en voedingsadviezen.
Online deed eigenaar Jan Douma tot voor kort heel weinig.“Het probleem was dat we niet zichtbaar waren en dat we te weinig via internet verkochten”,vertelt Jan Douma.


Omzetgroei en elke week een vlog
Dit voorjaar zag Jan Douma dat studenten hem via WOO-Groningen konden helpen met zijn online activiteiten. Eerst verbeterde hij zijn website. Het resultaat: de omzet online is gegroeid van 8 naar 15%.
Nu werken studenten aan de rest van zijn online marketing. Een van de eerste zichtbare resultaten zijn de vlogs die hij elke vrijdag op hetYoutube kanaal van Steenbok Sportpost en deelt viaInstagramenFacebook. Steenbok Sport is dus online veel actiever en beter zichtbaar door de hulp van deze studenten.


Dit is een voorbeeld van wat studenten kunnen betekenen vanuit de Werkplaats Online Ondernemen

Gerda Boersma richt zich met Atma Asia Travel op reizen naar Azië die op maat zijn samengesteld. Tijdens het intakegesprek met WOO geeft ze aan dat ze weliswaar al langer bezig is met online ondernemen, maar toch de juiste structuur wat betreft marketing nog mist. Ze geeft aan in elk geval behoefte te hebben aan een goed social media plan.


Werkplaats Online Ondernemen heeft voor Atma Asia Travel een praktische handleiding gemaakt voor de verschillende social media-kanalen. Gerda Boersma: “Die handleiding helpt echt. Content maken is nu niet meer een klusje dat er ad-hoc even snel tussen door moet, maar veel meer een gepland proces, waarbij we al ver vooruit onderwerpen en momenten hebben vastgesteld. We hebben ook veel beter in beeld wat we kunnen posten om de doelgroep op een interessante manier te bereiken. Bovendien zijn we dat goed gaan monitoren. Sinds onze deelname aan WOO Groningen kijken we veel beter naar onze Google Analytics, zodat we kunnen zien wat werkt en wat niet.”


Dit is een voorbeeld van wat studenten van Digilab kunnen betekenen uitgevoerd door de Werkplaats Online Ondernemen 

De voordelen van Digilab Flevoland:

BAKKERIJ EN LUNCHROOM ROYAL

VALENTEIJN ONDERHOUDSBEDRIJF

Wat doet het met de omzet van een bakker als het goed of slecht weer is? Met data krijg je grip op externe factoren die van belang zijn voor de drukte. Hierdoor kun je bij slecht weer of treinen die uitvallen bijvoorbeeld besluiten minder croissants te bakken en minder personeel in te zetten. 


Jules Lauwerijssen 

"Dankzij slimme data kunnen we – op basis van de weersverwachting – beter inschatten hoeveel personeel we moeten inplannen. Dat is goed voor onze kostenbeheersing én voor de klanttevredenheid"


Dit is een voorbeeld van wat studenten van Digilab kunnen betekenen uitgevoerd door het Platform Driven By Data  

Hoe weet ik wat mijn ideale klant is? Waar zitten potentiële klanten in de buurt? Analyse van data stelt Valenteijn in staat om een betere afweging te maken tussen de verschillende aanvragen die hij krijgt. Wanneer loont het om een onderhoudsklus aan te nemen en wanneer niet?


Gerard Valenteijn 

"Door te kijken op welke werkzaamheden en welke klantgroepen we het best presteren, weten we precies waar we actief willen groeien. Dat geeft ons concurrentievoordeel."


Dit is een voorbeeld van wat studenten van Digilab kunnen betekenen uitgevoerd door het Platform Driven By Data  

Automatisering

SPAGHETTERIA

GASTROBUDDY

Boris Liesveld van Spaghetteria werkt samen met studenten Software Engineering van de Hogeschool van Amsterdam. Het bedrijf maakt een snelle groei door en daardoor liep de interne communicatie niet altijd even soepel meer. “Dit probleem ligt niet in ons eigen vakgebied, dus daar konden we wel wat help bij gebruiken”, legt Boris uit waarom ze gaan samenwerken met MKB Digital Workspace. 


Via de werkplaats kwamen ze in contact met meerdere studenten waaronder Sam Toxopeus. Zij werkten aan een digitale tool om de interne communicatie beter te stroomlijnen. “Mooi om zo direct impact te maken binnen een bedrijf met een project”, zegt Sam. 


Dit is een voorbeeld van wat studenten van Digilab kunnen betekenen uitgevoerd door MKB Digital Workspace 

Onder begeleiding van docent Rosmerta Goei werkten vijf studenten van het Mediacollege Amsterdam via MKB Digital Workspace aan een project voor GastroBuddy. GastroBuddy is een app dat werkprocessen in horecabedrijven digitaliseert. Het gaat vooral om registratieformulieren voor hygiene- of schoonmaakcontroles. “De app digitaliseert bedrijven in de horeca. Nu ze snel groeien, moeten ze zelf ook meer automatiseren”, vertelt student Aleks Czajka. 

De studenten ontwikkelenden een dashboard voor GastroBuddy waarin ze direct kunnen zien hoeveel nieuwe gebruikers zich hebben aangemeld, welke gebruikers er actief zijn en hun gebruikersinstellingen kunnen aanpassen. Bij het aanpassen van gegevens gaat het vaak om ondersteunen bij nieuwe takenlijsten, adresgegevens wijzigen of betaalgegevens. Ze ontwikkelden het dashboard in dezelfde code als GastroBuddy is ontwikkeld. 


Dit is een voorbeeld van wat studenten van Digilab kunnen betekenen uitgevoerd door MKB Digital Workspace